bronnen van kracht

verhelderen - verbinden - verdergaan

bronnen van kracht - overzicht

Hoe de herfst kan inspireren

Herfst of najaar: een jaargetijde waar je van kunt houden, maar ook kunt verafschuwen. Wie een hekel heeft aan de herfst, denkt vast aan de vallende blaadjes of wind en regen. Mensen kunnen somber worden in het najaar. Latent depressieve of sombere gevoelens komen in deze periode meer naar boven.

Zelfzorg, wat is het echt

Ze is van het glas-halfvol, klagen deed ze zelden. Dat is haar levenshouding: geen last willen veroorzaken; meekijken met de ander, waardoor ze voor iedereen begrip heeft.  
 
Eerlijk gezegd is de manier waarop ze met tegenslagen of moeilijke dingen omgaat niet steeds een teken van kracht, het is veel eerder een copingmechanisme. Anderen hebben dat zelden door. 

Het verlangen achter je grenzen

Wie kan goed grenzen stellen? Ik ontmoet bijna geen stiefmoeder die er geen probleem mee heeft. Wat zijn grenzen, waar trek je ze en hoe kun je dat het beste doen? 
 
Je laat over je grenzen gaan, als een ander jou kan benaderen op een manier die jij niet wilt; of als jij aan eisen of verzoeken van de ander voldoet, zonder dat je dat echt wilt. Dat hoeven niet altijd uitgesproken eisen te zijn. Je meent bijvoorbeeld te moeten voldoen aan bepaalde al dan niet uitgesproken verwachtingen.
  
Waarom laten we over onze grenzen gaan? Soms zijn we bang voor een conflict of we willen niet egoïstisch zijn. Het stellen van grenzen is niet egoïstisch, dat is wijs, verstandig en nodig. 

Werken aan je psychologische basisbehoeften levert zoveel op

Je wilde zijn geliefde worden, niet per se de stiefmoeder van zijn kinderen. “Maar hij was niet vrij verkrijgbaar”, zoals een vriend zo mooi verwoordde.

Daarmee horen zijn kinderen in jouw leven. Welke rol als stiefmoeder jij jezelf ook toedicht, marginaal of heel actief en betrokken, ze zijn onderdeel van je leven. Je leven en keuzes zullen jaren mede gebaseerd zijn op de behoeften van de kinderen.

Hoe ga je om met alle uitdagingen en tegelijkertijd een fijn en betekenisvol leven inrichten? Dat er wordt voldaan aan de psychologische basisbehoeften is daarbij essentieel.

Bij jezelf blijven met je pen

Soms heb je tijd nodig voor jezelf. Niet in de zin van andere prikkels opzoeken, door te winkelen of met vriendinnen op stap te gaan. Wat je wilt is rust en met jezelf zijn.

De sleutel ligt in jezelf

Al die stress. Van al dat gedoe. In je samengesteld gezin.
Je houdt van hem, maar er moet NU wat veranderen.
Je gaat in de actie-modus. Boeken lezen. Plannen maken.
Praten met vriendinnen. Over zijn kinderen. En zijn ex.
Boos worden over de onrechtvaardigheid.
De druk die we ervaren. Van anderen en van onszelf.

Maar wat helpt er nu echt?
Waar is de sleutel tot de oplossing?
Het begint bij jezelf.
Telkens weer bij jezelf.
De sleutel zit aan de binnenkant.

Goed en slecht nieuws
En dat is goed en slecht nieuws tegelijk.
Het minder goede nieuws is, dat je niet kunt wachten tot de anderen iets gaan doen, dat jij aan het werk zult moeten. En dat is het goede nieuws, jij bent aan zet. Je kunt zelf aan de slag met de verandering. Je hoeft niet te wachten op anderen.

Vaak hebben we een bepaald beeld in ons hoofd van hoe een samengesteld gezin eruit ziet. We weten dat het geen kerngezin is, maar wat dan wel. Een soort ander gezin? Er zijn aannames bij onszelf, onze partner over hoe onze rol eruit ziet. De omgeving, de maatschappij heeft ook beelden over hoe onze rol als stiefmoeder eruit dient te zien. Al hebben ze geen idee waar ze het over hebben, dat maakt het zo vermoeiend.

Bewustwording
De sleutel is in deze fase bewustwording
We gaan stilstaan. Van doen naar zijn.
Word je bewust van wat je echt dwarszit. En vooral ook waar je blij mee bent in je leven als stiefmoeder.

Maak tijd vrij voor jezelf. Ga ongestoord ergens zitten. Kom tot rust. Pak pen en papier en maak twee royale cirkels naast elkaar. In de ene cirkel schrijf je op waar je blij mee bent. In de andere cirkel wat je anders zou willen, waar je energie verliest: dat zijn je veranderwensen.

De enige spelregel is dat je die veranderwensen positief formuleert. Dus: ‘ik wil meer respect van mijn partner voor mijn rol’ in plaats van: ‘mijn partner moet niet denken dat alles maar vanzelf gaat’.

Relativeer je uitkomsten niet, laat je hoofd er niet tussenkomen. Je denkstem die misschien in de kramp schiet van bepaalde veranderwensen. Schrijf lekker door, bekommer je even niet om spelfouten of felle taal. Het is alleen voor jouw ogen bestemd. Je gaat er voorlopig niets mee doen, alleen maar ermee zijn.

Je kunt deze oefening versterken door er beelden bij te kiezen, bijv. 2-3 per cirkel, die je gevoel weergeven. Beelden of foto’s uit tijdschriften, je eigen foto’s of van Pintarest etc. Persoonlijk doe ik dat erg graag. De combinatie van schrijven en beelden zoeken, zorgen voor verdieping en ik kom er sneller mee van hoofd naar hart.

Laat de beelden en de tekst een paar dagen rusten in je hart en mind.
Het kan heel goed zijn dat deze oefening veel onrust en verdriet oproept.
Alle verandering en groei ontstaan voorbij de bewustwording.
Het is fijn dat de bewustwording komt, het is noodzakelijk zelfs.
Maar het is ook vaak een pijnlijke fase.

Neem de tijd en wees compassievol
Het is ook de fase voor de dapperen. Het vraagt moed.
Moed om bij onszelf naar binnen te gaan.
Bewust te worden van de keuzes die we onbewust en vaak onbekommerd hebben gemaakt; expliciet, maar vaak ook impliciete keuzes.

Jaag jezelf niet op. Er is geen haast.
Geef het de tijd die het nodig heeft.
“ Wat je omarmt, wordt ongevaarlijk”; is een citaat van Rainer Maria Rilke.
Je beweegt naar je moeilijke gevoelens toe, daar komt de ruimte.

Wees compassievol naar jezelf. In plaats van boos op jezelf te worden voor wat je misschien anders of beter had kunnen doen, is het liefdevol ondersteunen van jezelf het beste dat je kunt doen. Jij bent zo moedig om hiernaar te kijken, om straks er juist verder mee te kunnen.

Valt het je zwaar om compassievol naar jezelf te zijn? Ben je juist geneigd om jezelf de maat te nemen? Vraag je dan af wat jij je beste vriendin zou adviseren? Of vraag in gedachten je beste vriendin om advies. Grote kans dat zij je liefdevolle en ondersteunende feedback geeft.

Wees er voor jezelf. Je bent op reis gegaan. De reis bij jezelf naar binnen, om verder te komen met je leven als stiefmoeder. Jij gaat op zoek naar jouw eigen pad als stiefmoeder. De gebaande paden werken vaak niet. Jij gaat op reis: onderzoeken, praten, ontwikkelen, hulp ontvangen, hulp vragen, keuzes maken. Op zoek naar jouw werkelijke leven als stiefmoeder. Zoals jij het wilt leven.

Er komen belemmeringen en uitdagingen, natuurlijk. Maar juist als je straks de kracht hebt ervaren van de doorleefde en met liefde gemaakte keuzes, is er vertrouwen en energie om jouw weg te gaan, met je geliefden.

12

Delen en reageren:

Direct naar:
Contact

marike@stiefmanagement.nl
www.stiefmanagement.nl 

© Stiefmanagement 2022 ·   Algemene voorwaarden   ·   Privacystatement

Deze website maakt gebruik van cookies. Privacystatement
ga verder