Hoe jij je in 5 stappen kunt voorbereiden op belangrijke gebeurtenissen*
Hoe kun je je voorbereiden op belangrijke gebeurtenissen als huwelijken, diploma-uitreikingen etc.?
Gebeurtenissen die op voorhand vreugdevol kunnen zijn, maar ook beangstigend en vol stress.
Zeker voor stiefmoeder.

In 5 stappen kun jij jezelf en je gezinsleden voorbereiden, zodat je er ontspannen naar toe kunt leven.

Stap 1. Voorbereiding geeft rust.
Weet wat je kunt verwachten.
Samen te vatten in: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Wie komen er? Waar is het? Hoelang duurt het? Is er een kledingcode?
Al deze informatie verzamelen en delen met je huisgenoten zorgt ervoor dat je niet teveel verrassingen tegenkomt.
Het blijft al spannend genoeg.

Stap 2. Zorg voor duidelijkheid over je rol.
Onze ideeën daarover verschillen vaak van die van onze geliefde en stiefkinderen.
Bedenk ook wat jezelf zou willen.
Dit van te voren met elkaar bespreken, scheelt veel stress.
En niet alleen bij jou.
Dit zorgt voor realistische verwachtingen en voorkomt teleurstellingen.
Vooral bij huwelijken van je stiefkinderen is dit een heel belangrijk punt.

Nu is sowieso een van mijn vaste tips dat je helderheid hebt over je rol, in ieder geval samen met je geliefde.
Dat is in het normale leven ook wel zo handig.

Stap 3. Wees realistisch.
Wees eerlijk naar jezelf.
Als er spanning is (geweest) tussen jou, jullie en de ex-partner is het misschien wat veel gevraagd om bij elkaar te gaan zitten.
Dat verwachten van elkaar voert alleen de nervositeit maar op.
Heb respect voor voor jullie geschiedenis met elkaar.
Wees allemaal aanwezig, maar kijk wat goed en natuurlijk voelt.
Niet bij elkaar zitten kan een heel goed alternatief zijn.

Het gaat erom dat jullie er zijn voor dat familielid dat in het middelpunt van de belangstelling staat, bijvoorbeeld je stiefdochter bij haar diploma-uitreiking.
Mijn uitgangspunt is: “we houden van dezelfde kinderen” en dat maakt veel mogelijk.

En verder:
  • Bereid je voor op het moeilijkste
  • En hoop desondanks op het mooiste
  • En verwacht ergens daar tussenin 
Stap 4. Goede zelfzorg.
Een van mijn favorieten, in elke situatie.
Vooraf: bijvoorbeeld naar de sauna, filmavondje of meditatie en zelfcompassie
Tijdens: zonder je even af om op adem te komen, te ontspannen, of ga even alleen naar buiten
Naderhand: om de opgebouwde spanning te verlagen, uit eten met een vriendin, yoga of een massage
Jezelf aandacht geven, daar gaat het om.

Stap 5. Terugkijken
Wat kun je leren van de gebeurtenis en hoe je daarmee om ging?
Wat waren de successen?
Wat kon beter?
Doe dit ook samen met je partner.
En wees bijzonder mild naar jezelf.
Het leven gaat over leren.
Je bent niet ‘af’.
Als jij je best hebt gedaan, is dat goed genoeg.

Terugkijken kan je helpen je beter te voelen over jezelf en te ontdekken wat goed werkt.
Of wat je de volgende keer anders wilt doen.

Ook al is het stiefsysteem complex en soms ingewikkeld, het is zo belangrijk er op deze momenten en bij deze gebeurtenissen wel te zijn.
Hartverscheurend zijn de gevolgen voor de stiefkinderen als we dit niet kunnen opbrengen.
De jongen van 17 jaar, die alleen naar de diploma-uitreiking moest omdat zijn ouders er niet samen wilden zijn.
Of de jonge vrouw, die het probleem op haar bordje kreeg wie ze op haar huwelijk wilde uitnodigen, haar vader of moeder, want samen ging niet.
Hartverscheurend.

Laten we er dus gewoon bij zijn, als ouders en stiefouders.
Met deze 5 stappen wordt het iets gemakkelijker.



*Bewerkt artikel Special events stepmom style van Kelly Palmquist, Stepmommagazine januari 2019





Je ontvangt zo dadelijk het eerste hoofdstuk
en je ontvangt voortaan tweewekelijks Stiefmanagement tips.

Vanzelfsprekend ga ik vertrouwelijk om met je gegevens. Die worden nooit doorgegeven aan derden.

foto Marieke Smilde