Hoe je met jezelf bevriend kunt raken
Onaardig tegen jezelf praten.
Op een manier waarop je nooit iets tegen een ander zou zeggen.
Dat valt me zo op bij mensen en dus ook bij stiefmoeders.
Altijd die kritiek op zichzelf. Dat oordelen.
De innerlijke criticus aan het woord.
"Daar ben ik slecht in." "Dat doe ik fout".
Wat ben ik toch onhandig, onaardig of vul maar in...."
We zijn zelf onze ergste vijand.

Heel veel mensen houden niet genoeg van zichzelf.
Dat uit zich in steeds kritiek hebben op jezelf, teveel eisen stellen aan jezelf, je schamen, jezelf inleveren etc.
En dan praat ik met die stiefmoeders en lees ik hun mails.
Ik zie en hoor dan liefdevolle vrouwen die veel over hebben voor hun partner, de stiefkinderen en het samengestelde gezin.
Nee perfect zijn ze niet, vrouwen van vlees en bloed.
Ze worstelen en maken fouten.
Net als ieder ander.
En net als ieder ander hebben ze een actieve innerlijke criticus.

Je innerlijke criticus geloven maakt je niet gelukkig.
Zij heeft overal wel wat op aan te merken.
Een tip uit de ACT therapie (acceptance en commitment therapie) bleek voor mij heel waardevol.
Geef je innerlijke criticus een naam.
Daarmee plaats je haar buiten jezelf en kun je afstand van haar nemen en is de kans groter dat je jezelf niet identificeert met haar oordeel over je.

En hoe kun je wat beter met jezelf bevriend raken?
De oplossing is zelfcompassie.
Wat is dat en hoe doe je dat?
Compassie is vriendelijkheid en begrip.
Naar anderen toe is dat vaak veel gemakkelijker.
Zelfcompassie is een uitstekende manier om minder last te hebben van je innerlijke criticus.

Zelfcompassie kent drie elementen:
  1. Self-kindness: aardig zijn voor jezelf. Dat is warm, begripvol en bemoedigend reageren als je lijdt, faalt of het gevoel hebt dat je tekortschiet.
    Zoals je zou omgaan met een goede vriendin. Of je kind zou troosten.
    En vooral niet de pijn negeren of onderdrukken en/of jezelf kwellen met zelfkritiek
  2. Common humanity: waarin zijn wij mensen gelijk aan elkaar.
    Je realiseren dat gevoelens van falen, tekortschieten horen bij de menselijke ervaringen.
    Je bent gelukkig niet de enige. Alle mensen lijden in meer of minder mate.
  3. Mindfulness is een gezonde benadering van negatieve emoties.
    Je erkent de emoties voor wat ze zijn op dit moment.
    Dat houdt in niet onderdrukken en niet overdrijven. Immers als je lijden negeert, kun je er geen compassie mee hebben.
    Aan de andere kant als jij je identificeert met negatieve emoties word je erdoor opgeslokt en blijf je hangen in negativiteit.
    Daarom niet onderdrukken en niet overdrijven.

Vaak hoor je dat door zelfcompassie je te toegeeflijk wordt voor jezelf.
Integendeel. Juist omdat je als je het moeilijk hebt compassie hebt met jezelf, durf je meer uitdagingen aan.
En bewaak je je grenzen beter.
Je neemt jezelf serieus.

Uit onderzoek blijkt dat stress afneemt door zelfcompassie (zelfkritiek is namelijk zeer stressverhogend!) en dat er nog veel meer positieve effecten zijn.
Eén daarvan is heel belangrijk: je relaties verbeteren erdoor! Is dat niet heerlijk?
Zeker als we leven in een stiefgezin.
Van onszelf houden blijkt gewoon heel goed voor ons te zijn.



Foto: bron: Unsplash, fotograaf: Matthew T. Rader 

Ps. Met dank aan Kristin Neff, www.self-compassion.org





Je ontvangt zo dadelijk het eerste hoofdstuk
en je ontvangt voortaan tweewekelijks Stiefmanagement tips.

Vanzelfsprekend ga ik vertrouwelijk om met je gegevens. Die worden nooit doorgegeven aan derden.

foto Marike Smilde

SOCIAL MEDIA
LinkedIn
Facebook