Hoe je liefdevoller doelen kunt stellen
Niet alleen aan het begin van het jaar: het is heel natuurlijk om ons dingen voor te nemen, oplossingen te verzinnen en doelen te stellen. En als we dat doen is het gebruikelijk om dat zo concreet mogelijk te doen. Hoe concreter, hoe beter. 
Dan weet je waar je op focust en waar je heen wilt. 
Is dat wel zo? In alle gevallen? 
Soms zijn heldere concrete doelen nodig, bijvoorbeeld bij het organiseren van je verhuizing. 
 
Jezelf doelen stellen of je iets voornemen hoeft niet in de vorm van ‘wat ga ik doen’ of het maken van een to-do lijstje. Creëer focus op hoe jij je wilt voelen. Dat is een heel andere benadering. 
Je zet je intentie op hoe jij je wilt voelen en je doet dingen of neemt besluiten die je verder brengen naar je streefgevoel of je wensgevoel. 
 
‘Hoe wil ik me voelen’ is een hoger doel dan een concreter doel. En er zijn meer manieren om dat te bereiken. Het geeft je daarmee bewegingsruimte en ruimte. 
Een concreet doel appelleert aan het hoofd, je wensgevoel gaat naar je hart. Om persoonlijke doelen te bereiken is dit een prachtige methode. 

En liefdevoller. Juist omdat een streefgevoel je hart raakt, kan het strenge denkhoofd een beetje buiten beeld blijven; het strenge denkhoofd waar ook je innerlijke criticus woont, die je op je kop geeft, opjaagt en kritiseert in plaats van ondersteunt. 
 
Mijn tip is om een paar wensgevoelens te kiezen voor een bepaalde periode (jaar, seizoen) en alle vraagstukken die langskomen te benaderen met die wensgevoelens in je hart en hoofd. 
 
Ik zal een voorbeeld geven. Vorige week las ik dat veel mensen kilo’s zijn aangekomen in de Coronacrisis en willen afvallen. Een duidelijk concreet doel is: “ik wil 5 kilo afvallen”. Dat wordt bewegen, calorieën tellen en opletten met wat je eet of drinkt. Je merkt de druk al, dit wordt hard werken, er is weinig ontspanning bij dit concrete doel. 
 
Maar jij had als wensgevoelens gekozen: “ik wil me energiek voelen, hoopvol en blij”. En dan kijk je naar een aangeboden glas wijn of een taartje. Zou dit je helpen om je blijer te voelen, hoopvol of energieker? Zo maak je je keuze. 
 
Als je wilt afvallen, baal je vaak van jezelf dat de kilo’s eraan zijn gekomen, is er weinig blijdschap; en gefrustreerd zijn kost energie. 
Je wensgevoelens brengen je eerder bij juiste keuzes. 
 
Voel je het verschil? De strenge benadering of de hoopvolle en ruimtegevende benadering.  
 
De benaming van een gevoel komt heel precies, bij het ene woord voel je je meer thuis dan bij het andere. Ik geef een aantal voorbeelden. Je kunt natuurlijk je eigen woorden voor gevoelens toevoegen. 
 
Optimistisch-Krachtig-Geaccepteerd-Trots  

Vredig-Vreugdevol-Blij-Nieuwsgierig 

Geïnspireerd-Open minded-Gevoelig-Lichtvoetig 

Liefhebbend-Moedig-Tevreden-Extatisch 

Vervuld-Geamuseerd-Opgewonden-Verwondering 

Rustig-Veilig-Vertrouwend-Ruimtegevend 

Geliefd-Ontspannen-Enthousiast-Onbezorgd 

Verbonden-Competent-Dankbaar-Speels 

Vrolijk-Compassievol-Hoopvol-Mild 
 
Kies je drie wensgevoelens en leef je leven ermee als je bijvoorbeeld: 
  • Een beter contact wilt met je stiefkinderen 
  • Je meer verbinding wilt met anderen, ondanks de lockdown 
  • Je gezonder wilt leven 
  • Je een betere privé-werk balans wilt 
  • Een beter relatie wilt met je familie 
  • Meer zelfvertrouwen wilt krijgen 
  • Je grenzen beter wilt stellen 
Mijn eigen drie woorden voor in ieder geval de winter en het voorjaar zijn: 
Vertrouwend - Lichtvoetig - Ruimtegevend 
 
Welke toepassingen ik nu al voor mezelf zie: 

Corona houdt ons leven nog behoorlijk in de greep. Welke keuzes helpen me om vertrouwen te houden dat het tot een oplossing komt, dat er weer gelegenheid komt om elkaar ontspannen te ontmoeten en zorgeloos uit eten te gaan? 

Ik kan nogal streng voor mezelf zijn; welke keuzes helpen me om wat lichtvoetiger te worden? 

Leven met beperkingen, nu in vele opzichten; welke keuzes kan ik maken om ruimte te ervaren, ruimte te creëren door creatieve keuzes? 
 
Er is geen haast. Neem je tijd. De weg naar je wensgevoel is niet een rechte weg. Als je een keer iets doet dat niet helpend is om je wensgevoel te bereiken, is jezelf vergeven altijd goed voor je. Zie het niet als een fout, het is een leerpunt.
Wees mild naar jezelf. Heb zelfcompassie.  
Leven vanuit wensgevoelens is goede zelfzorg. 
 





Je ontvangt zo dadelijk het eerste hoofdstuk
en je ontvangt voortaan tweewekelijks Stiefmanagement tips.

Vanzelfsprekend ga ik vertrouwelijk om met je gegevens. Die worden nooit doorgegeven aan derden.

foto Marike Smilde

SOCIAL MEDIA
LinkedIn
Facebook