Hoe boosheid ons kan helpen
Beheerst, rechtstreeks en effectief uiten van boosheid kan ik prima.
Dacht ik. Wel als het gaat om issues die me niet direct of te emotioneel raken.
In de zakelijke context, bijvoorbeeld.
In ieder geval als het niet te dichtbij komt.
Maar waar ik wat te verliezen heb in termen van een goede verstandhouding, liefde, vriendschap-relaties wordt het een stuk minder gemakkelijk.
Dus bij familie, echtgenoot, stiefkinderen en vrienden.
In die allerbelangrijkste gebieden van mijn leven, werd ik niet boos.

Ik was eerder verdrietig dan boos.
Als ik boosheid voelde, werd dit op onbewust niveau snel omgezet in verdriet.
De ellende daarmee is dat je de boosheid dan bij jezelf vastzet en niet gebruikmaakt van haar kracht.
En ik sta hierin niet alleen.

Boosheid is voor vrouwen een lastige emotie.
Je bent als je boosheid uit al snel een bitch of een feeks of een andere nare term.
Ons is niet bepaald geleerd om goed om te gaan met boosheid.

Ik heb me de afgelopen weken verdiept in boosheid, vanwege een situatie waarover ik dacht verdrietig te zijn, maar ik ben gewoon boos.



Meteen maar een misverstand uit de weg ruimen.
Je woede lekker spontaan uiten helpt niet, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Dus doe geen moeite.
Het verlicht tijdelijk en verbetert niets aan de onderliggende relatie, integendeel vaak.
Een emotie voelen is dan ook iets anders dan haar meteen uiten.

Boos-zijn wordt vaak geuit door:
• Anderen te vertellen wat ze wel of niet moeten doen 
• Beschuldigingen aan het adres van de ander 
• Te analyseren wat er met de ander aan de hand is 
• Te moraliseren 
• Een derde erin betrekken in plaats van in gesprek gaan met degene op wie je boos bent 
• Je boosheid over de ene persoon afreageren op de andere 

Boosheid is een felle emotie en tenzij je genoeg zelfbeheersing hebt is uiten al snel gedaan.
Effectief is het niet.
Je bent meer met de ander bezig dan met jezelf als je boosheid uit zoals hierboven beschreven.
Je wordt eerder slachtoffer, dan dat je de regie behoudt.

Boosheid is niet goed of slecht. 
Boosheid is niet gerechtvaardigd of ten onrechte.
Boosheid is onze emotie.
We zijn zelf verantwoordelijk voor onze gevoelens, inclusief boosheid.
De ander nooit, gelukkig niet.

Boosheid is een signaal voor onszelf.
Een signaal voor verandering.
Een signaal meer te leren over onszelf en niet over de ander.
Een signaal om bij jezelf stil te staan, bij wat jij wilt en waar jouw grenzen liggen.

Hoe ga je er mee om?
  1. Als je bij jezelf boosheid ervaart, erken die dan voor jezelf. En het kan even tijd kosten om bij jezelf boosheid te vinden 
  2. Schiet niet in de actie, maar ga aan de slag met zelfonderzoek 
  3. Blijf observeren. Wat gebeurt er bij je? Waar voel je het in je lichaam? 
  4. Boosheid maakt je duidelijk dat er iets moet veranderen. Dat je op zoek moet naar je behoeften en naar je grenzen. En dat is niet altijd zo eenvoudig om je eigen behoeften echt te leren kennen 
  5. Onderzoek rustig wat jij anders zou willen, welke grenzen jij gerespecteerd wilt hebben 
  6. Realiseer je dat het om jou gaat en niet om de ander 

En dan gaat het om het aanpassen van je gedrag, het trekken van je grenzen en het bespreekbaar maken met de ander.
Gebruikmaken van boosheid om iets over onszelf, onze grenzen en onze gevoelens te zeggen tegen de ander zorgt voor een sterke positie.
Het wordt een ik-boodschap in plaats van een jij-boodschap.

En mijn eigen boosheid?
De stappen 1-6 heb ik doorlopen.
En ik voel vooral de kracht om iets te veranderen.
De boosheid is niet 1-2-3 ontstaan en de situatie hoeft ook niet snel opgelost.
Ik geef mezelf tijd en weet zeker dat ik uitkom op een sterke ik-boodschap, die recht doet aan mijn wens tot verandering en mijn grenzen. 
En door de tijd te nemen, kan ik de ik-boodschap straks zonder boosheid brengen.
De boosheid heeft haar werk gedaan, ik heb het signaal opgepakt.

Noot: ik werd geïnspireerd door het boek Dans van woede, Harriet G. Lerner





Je ontvangt zo dadelijk het eerste hoofdstuk
en je ontvangt voortaan tweewekelijks Stiefmanagement tips.

Vanzelfsprekend ga ik vertrouwelijk om met je gegevens. Die worden nooit doorgegeven aan derden.

foto Marieke Smilde